Post HBO Jongerencoach
Jongerencoach opleiding -
Post HBO Professioneel Jongerencoach
- Een erkend post- hbo diploma in 17 dagen.
- Intensieve jongerencoach 4-daagse met 1-op-1 begeleiding
Het programma start bij jezelf. Wat motiveert je om als jongerencoach te willen werken? Ken jij je belangrijkste competenties? Kun je hierop reflecteren? In welke mate ben jij je bewust van je drijfveren, kwaliteiten en ontwikkelpunten? Het is maar een kleine greep uit de vele vragen die beantwoord worden in deze fase. Een beter inzicht in jezelf helpt bij het creëren van inzicht in een ander. Het steunt je in je ontwikkeling.
Fase 1 start met de vragen:
- Wat is coachen op basis van samenwerking?
- Vanuit welke drijfveren en competenties werkt een coach?
- Wie ben ik in mijn rol als coach?
- Hoe reflecteer ik op mijn handelen?
Coachen is gericht op het bewerkstelligen van verandering. Het is daarbij belangrijk om binnen een gestelde tijd een specifiek doel te bereiken. In deze fase is bewustwording heel belangrijk. Wat is jouw motivatie om als jongerencoach te gaan werken? Wat drijft jou en welke kwaliteiten ga jij inzetten? Je ontwikkelpunten ga je verwerken in je Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) waar je gedurende de opleiding aan gaat werken.
Onderwerpen:
- Dag 1: De competente coach
- Dag 2: Reflecteren
Resultaat:
Aan het eind van fase 1 ben je in staat:
- Te ontdekken en benoemen wat jou drijft als coach
- Je kwaliteiten en ontwikkelpunten te benoemen
- Deze kwaliteiten en ontwikkelpunten te verwerken in een POP
- Te reflecteren op je eigen handelen
In deze fase gaan we naar de basis van het coachen. Je leert alle basisvaardigheden die nodig zijn om als coach aan het werk te gaan.
Centraal staan:
- de relatie tussen coach en cliënt
- het voeren van coachgesprekken
- het inzicht in het ontwikkelingsproces
Naast het aanleren van de vaardigheden die een coach nodig heeft, is er ook veel ruimte voor jouw eigen ontwikkeling.
Een opdrachtgever vraagt jou als coach om je vakbekwaamheid en professionaliteit. TC Academy leert je om een effectief coachgesprek te voeren. Wat zijn de verschillenden manieren om een coachgesprek vorm te geven en op te bouwen? Daarnaast moet je inzicht hebben in het ontwikkelingsproces van de cliënt en hem of haar van feedback voorzien.
Centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Hoe bouw ik een goede verstandhouding op?
- Hoe stem ik verbaal en non-verbaal af?
- Hoe observeer ik en hoe geef/ontvang ik feedback?
- Wat is het ideale gespreksmodel?
- Wat geeft me inzicht in het ontwikkelingsproces?
- Hoe ondersteun ik de coachee op de verschillende niveaus van leren?
Onderwerpen:
- Dag 1: Verstandhouding & relatie
- Dag 2: Fundamentele coachvaardigheden
- Dag 3: Het coachproces
- Dag 4: Het coachgesprek
Resultaat:
- Aan het eind van fase 2 ben je in staat:
- Een goede verstandhouding op te bouwen met je coachee
- Om fundamentele coachvaardigheden in te zetten en te gebruiken
- Zelfstandig een coachgesprek te voeren
- Overzicht te behouden in het coachproces
- Gericht te observeren en feedback te geven/ontvangen
- Vraagstukken van een coachee te onderzoeken en verduidelijken op verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
Na deze fase vindt er een tussentijds examen plaats waarin je een gesprek voert met een 'coachee' (trainingsacteur) a.d.h.v. een casus en je een evaluatiegesprek voert over je ontwikkeling a.d.h.v. je logboek.
Tijdens fase 3 staat het leren coachen op verschillende niveaus centraal. Wat zijn de juiste instrumenten die je kunt inzetten om een optimaal resultaat te boeken?
Je leert welke processen zich afspelen bij coaching. We gaan in op dieper liggende patronen, het opsporen en veranderen van belemmerende overtuigingen. Hoe ga je effectief om met weerstand en emoties?
Het weten toe te passen van meerdere interventies is een belangrijke basis voor een coach. Het geeft je vertrouwen en maakt je onderscheidend. De interventies vinden hun oorsprong in (o.a.) Neuro Linguistisch Programmeren (NLP), toegepaste psychologie, Provocatief Coachen en Rationele Effectiviteits Training.
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Hoe ondersteun ik de coachee op de verschillende niveaus van leren?
- Hoe ga ik te werk bij competentiegericht coachen?
- Waar ontstaan patronen en hoe ga ik hier mee om?
- Hoe spoor ik belemmerende overtuigingen op?
- Weet ik deze om te zetten in ondersteunende overtuigingen?
- Wanneer pas ik welke coachinterventies toe?
Onderwerpen:
- Dag 1: Coachen op de verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
- Dag 2: Competentiegericht coachen
- Dag 3: Overtuigingen
- Dag 4: Interventies & Hulpbronnen
Resultaat:
Aan het eind van fase 3 ben je in staat:
- Vraagstukken van een coachee te onderzoeken en verduidelijken op verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
- Een competentiegericht coachgesprek te voeren
- Beperkende overtuigingen te herkennen en om te zetten in ondersteunende overtuigingen
- Effectief om te gaan met emoties en weerstanden
- Verschillende interventies toe te passen
Deze fase (4) beslaat vier lesdagen die ieder een module op zichzelf zijn.
De vierdaagse jongerencoach heeft een online opzet met een individueel coachmoment na elke module. Dit maakt het traject intensief en zeer effectief.
Module 1 (Puberbrein)
Een belangrijke puberteitsfase is aangebroken, de periode tussen de 9-25 jaar. Een periode die voor zowel de jongeren als voor de omgeving vaak als een ‘lastige’ en ongrijpbare periode ervaren wordt. Welke invloed heeft deze fase, wat zijn de verleidingen en hoe worden vriendschappen gevormd? We proberen antwoord te vinden op al deze vragen.
Module 2 (Motivatie & communicatie)
Tijdens Module 2 gaan we kijken naar motivatie en communicatie. Motivatie om te leren en in beweging te komen ligt voor jongeren in deze fase uiteen. Eenieder leert op z’n eigen manier, waarbij motivatie een belangrijke basis vormt. We onderscheiden meerdere vormen van effectief communiceren met jongeren die hieraan ten grondslag liggen.
Module 3 (Invloed van cultuur)
Module 3 gaat over culturen en generaties in de breedste zin van het woord. Wat heeft de culturele achtergrond van de jongeren te maken met bepaald gedrag of overtuigingen in het hier en nu? En welke jongerenculturen onderscheiden we? Spelen generaties hier ook nog een rol? We gaan tijdens deze module op zoek naar de verschillen en overeenkomsten die van invloed zijn in de (mis)match hiertussen.
Module 4 (Trauma, hechting en veerkracht)
Tijdens module 4 besteden we aandacht aan trauma’s, de gevolgen van een niet veilige hechting en het vergroten van de veerkracht bij jongeren en hoe je als jongerencoach een bijdrage kunt leveren aan het vergroten van deze veerkracht.
In deze fase ga je:
- 1: Een coachtraject verzorgen met een coachee
- 2: Je logboek verdedigen
Resultaat:
Na deze fase ben je afgestudeerd en ontvang je een erkend coachdiploma afgegeven door het Centrum Post Initieel Onderwijs (het CPION is de vertegenwoordiger van Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs: SPHBO). Van TC Academy ontvang je een certificaat voor de jongerencoach modules.