Post HBO Kindercoach
Kindercoach opleiding -
Post HBO Professioneel Kindercoach
- Afstuderen in het werkveld
- Erkend Post HBO diploma na 17 lesdagen
Het programma start bij jezelf. Wat motiveert je om als kind- en jongerencoach te willen werken? Ken jij je belangrijkste competenties? Kun je hierop reflecteren? In welke mate ben jij je bewust van je drijfveren, kwaliteiten en ontwikkelpunten? Het is maar een kleine greep uit de vele vragen die beantwoord worden in deze fase. Een beter inzicht in jezelf helpt bij het creëren van inzicht in een ander. Het steunt je in je ontwikkeling.
Fase 1 start met de vragen:
- Wat is coachen op basis van samenwerking?
- Vanuit welke drijfveren en competenties werkt een kind- en jongerencoach?
- Wie ben ik in mijn rol als kind- en jongerencoach?
- Hoe reflecteer ik op mijn handelen?
Coachen is gericht op het bewerkstelligen van verandering. Het is daarbij belangrijk om binnen een gestelde tijd een specifiek doel te bereiken. In deze fase is bewustwording heel belangrijk. Wat is jouw motivatie om als kindercoach te gaan werken? Wat drijft jou en welke kwaliteiten ga jij inzetten? Je ontwikkelpunten ga je verwerken in je Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) waar je gedurende de opleiding aan gaat werken.
Onderwerpen:
- Dag 1: De competente kindercoach
- Dag 2: Reflecteren
Resultaat:
Aan het eind van fase 1 ben je in staat:
- Te ontdekken en benoemen wat jou drijft als kindercoach?
- Je kwaliteiten en ontwikkelpunten te benoemen
- Deze kwaliteiten en ontwikkelpunten te verwerken in een POP
- Te reflecteren op je eigen handelen
In deze fase gaan we naar de basis van het coachen. Je leert alle basisvaardigheden die nodig zijn om als coach aan het werk te gaan.
Centraal staan:
- de relatie tussen coach en cliënt
- het voeren van coachgesprekken
- het inzicht in het ontwikkelingsproces
Naast het aanleren van de vaardigheden die een coach nodig heeft, is er ook veel ruimte voor jouw eigen ontwikkeling.
Een opdrachtgever vraagt jou als coach om je vakbekwaamheid en professionaliteit. TC Academy leert je om een effectief coachgesprek te voeren. Wat zijn de verschillenden manieren om een coachgesprek vorm te geven en op te bouwen? Daarnaast moet je inzicht hebben in het ontwikkelingsproces van de cliënt en hem of haar van feedback voorzien.
Centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Hoe bouw ik een goede verstandhouding op?
- Hoe stem ik verbaal en non-verbaal af?
- Hoe observeer ik en hoe geef/ontvang ik feedback?
- Wat is het ideale gespreksmodel?
- Wat geeft me inzicht in het ontwikkelingsproces?
Onderwerpen:
- Dag 1: Verstandhouding & relatie
- Dag 2: Fundamentele coachvaardigheden
- Dag 3: Het coachproces
- Dag 4: Het coachgesprek
Resultaat:
Aan het eind van fase 2 ben je in staat:
- Een goede verstandhouding op te bouwen met je coachee
- Om fundamentele coachvaardigheden in te zetten en te gebruiken
- Zelfstandig een coachgesprek te voeren
- Overzicht te behouden in het coachproces
- Gericht te observeren en feedback te geven/ontvangen
Na deze fase vindt er een tussentijds examen plaats waarin je een gesprek voert met een 'coachee' (trainingsacteur) a.d.h.v. een casus en je een evaluatiegesprek voert over je ontwikkeling a.d.h.v. je logboek.
Tijdens fase 3 staat het leren coachen op verschillende niveaus centraal. Wat zijn de juiste instrumenten die je kunt inzetten om een optimaal resultaat te boeken?
Je leert welke processen zich afspelen bij coaching. We gaan in op dieper liggende patronen, het opsporen en veranderen van belemmerende overtuigingen. Hoe ga je effectief om met weerstand en emoties?
Het weten toe te passen van meerdere interventies is een belangrijke basis voor een coach. Het geeft je vertrouwen en maakt je onderscheidend. De interventies vinden hun oorsprong in (o.a.) Neuro Linguistisch Programmeren (NLP), toegepaste psychologie, Provocatief Coachen en Rationele Effectiviteits Training.
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Hoe ondersteun ik de coachee op de verschillende niveaus van leren?
- Hoe ga ik te werk bij competentiegericht coachen?
- Waar ontstaan patronen en hoe ga ik hier mee om?
- Hoe spoor ik belemmerende overtuigingen op?
- Weet ik deze om te zetten in ondersteunende overtuigingen?
- Wanneer pas ik welke coachinterventies toe?
Onderwerpen:
- Dag 1: Coachen op de verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
- Dag 2: Competentiegericht coachen
- Dag 3: Overtuigingen
- Dag 4: Interventies & Hulpbronnen
Resultaat:
Aan het eind van fase 3 ben je in staat:
- Vraagstukken van een coachee te onderzoeken en verduidelijken op verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
- Een competentiegericht coachgesprek te voeren
- Beperkende overtuigingen te herkennen en om te zetten in ondersteunende overtuigingen
- Effectief om te gaan met emoties en weerstanden
- Verschillende interventies toe te passen
Deze fase (4) beslaat vier lesdagen die ieder een module op zichzelf zijn.
De vierdaagse kindercoach module heeft een online opzet met een individueel coachmoment na elke module. Dit maakt het traject intensief en zeer effectief.
Module 1 (De ontwikkeling van het kind)
Er zijn diverse visies op de ontwikkelingsfasen van een kind. We gaan in op die verschillende visies en kijken vanuit verschillende invalshoeken.
De ontwikkeling van het kind wordt beïnvloed door verschillende factoren. Zo zijn er verschillen in generaties, maar heb je ook te maken met verschillende opvoedstijlen en culturele diversiteit die allemaal van invloed zijn op hoe het kind in het leven staat en zich ontwikkelt. Als Kindercoach is het belangrijk om dit allemaal mee te nemen in je coachtraject.
Afsluitend bekijk je hoe je eigen (kind) ontwikkeling zich verhoudt t.o.v. de ontwikkelingsfasen, generatieverschillen, opvoedstijlen en culturele achtergrond.
Module 2 (Pedagogische driehoek)
Wanneer er verbinding is tussen kind, ouder en de omgeving van het kind, dan zal het uitgroeien tot een stabiele volwassene. Betrokkenheid draag bij aan een positieve ontwikkeling. Echter is het niet altijd vanzelfsprekend dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Dit vraagt van jou als Kindercoach inzicht in de Pedagogische driehoek (kind - ouder - professional, zoals bijvoorbeeld de leerkracht). Met welke hulpvraag ga je aan de slag? Met die van het kind, de ouder of bijvoorbeeld de leerkracht? In deze module ga je op zoek naar antwoorden op de vragen:
- Wat is de invloed van ouders en professionals?
- Hoe kan de pedagogische driehoek effectief zijn?
- Wat is mijn rol als Kindercoach binnen deze pedagogische driehoek?
Module 3 (Werkvormen en materialen)
Het werken met kinderen vereist een andere aanpak dan die met volwassenen. In deze module ga je je basis coachvaardigheden vertalen naar het werken met kinderen. We werken aan de vragen:
- Welke activerende werkvormen zet ik in bij coaching van kinderen en jongeren ?
- Hoe sluit je aan bij de belevingswereld van kinderen?
Module 4 (Trauma, hechting en veerkracht)
Tijdens module 4 besteden we aandacht aan trauma’s, de gevolgen van een niet veilige hechting en het vergroten van de veerkracht bij kinderen en hoe je als kindercoach een bijdrage kunt leveren aan het vergroten van deze veerkracht.
In deze fase ga je:
- 1: Een coachtraject verzorgen met een coachee
- 2: Je logboek verdedigen
Resultaat:
Na deze fase ben je afgestudeerd en ontvang je een erkend diploma afgegeven door het Centrum Post Initieel Onderwijs (het CPION is de vertegenwoordiger van Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs: SPHBO).